Mehmet Boynukalın kimdir? Mehmet Boynukalın nerelidir? Mehmet Boynukalın biyografi. Mehmet Boynukalın laiklik. Mehmet Boynukalın kitapları. Mehmet Boynukalın Marmara Üniversitesi, Mehmet Boynukalın ne dedi…
.
Hoca Efendi son dönemde birçok konuda gündeme geldi. Yaptığı şey aslında İslâm’ın izzetini muhafazadan ve sindirilmiş imam kimliğini yırtmaktan başka bir şey değil! Şahsıyla ilgili tüm bilgiler burada…
.
Prof. Dr. Mehmet Boynukalın’ın 2013 senesinde Rıhle Dergisi’ne vermiş olduğu mülâkatın bölümleri:
1.Bölüm: Ayasofya’nın Başimamı Mehmet Boynukalın Kimdir?
2.Bölüm: Kitâbu’l-Asl’ın Fıkıh İlmi ve Bahusus Hanefî Mezhebinde Yeri ve Önemi
3.Bölüm: Tedvin Sonrası Usûl Çalışmaları ile Kitâbu’l-Asl’daki Usûlî Görüşlerin Mukayesesi
4.Bölüm: Tahkik Çalışmalarının Önemi ve Bu Konuda Öncelik Sıralaması
Kadim mabed Ayasofya, fethi müteakip camiye tahvilinin ardından bir ilim merkezine dönüştürüldü ve hemen yanı başına inşa edilen medreseyle bu kimliğini daha üst bir seviyeye taşıdı. Ayasofya Medresesi İstanbul’un yüksek ihtisas medreselerinden biri olma hüviyetini Osmanlı devrinin sonuna kadar muhafaza etti. Ayasofya Camii’nin Başimam Hatiplik vazifesini ifa edenler aynı zamanda medresenin de Başmüderrisi olarak ilmî faaliyetlere yön verdiler.
Ayasofya’nın geçtiğimiz aylarda ikinci kez camiye tahviline bağlı olarak yapılan atamada ilmiye sınıfından yüksek bir şahsiyetin tercih edilmiş ve imam-hatiplik için ilk kez bir profesörün atanmış olması, Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali Erbaş’ın da vurguladığı gibi tarihî tecrübe ve medeniyet anlayışına da uygun düşen bir durum olarak değerlendiriliyor. Prof. Dr. Mehmet Boynukalın’ın, Dülgerzâde Camii İmam-Hatibi merhum Şeyhülkurrâ İbrahim Gündoğan Hoca Efendi’den mücâz kurrâ hâfız olması da önemli bir ayrıntı olarak dikkat çekiyor. Kendisinin şahsiyetinde cem ettiği özellikler ve bilhassa ehl-i sünnet hassasiyetine sahip olması, ilmî çevrelerin ve Ayasofya davasına gönül verenlerin hislerinde karşılık bulmasına vesile oluyor.
Kurrâdan Tahkik Ehli Bir Fakih Ayasofya’nın Baş İmam Hatibi
Kurrâdan ehl-i tahkik bir fakih olma özelliğinin yanı sıra yurt dışı tecrübesine sahip bulunması ve lisan bilmesi gibi hususiyetleri Prof. Dr. Mehmet Boynukalın’ın Ayasofya-i Kebîr Cami-i Şerîfinin Başimam hatiplik görevi için liyakat açısından yeterliliğini açıkça ortaya koyuyor.
Prof. Dr. Mehmet Boynukalın’ın 2013 senesinde Rıhle Dergisi’nde neşredilmek üzere Abdülkadir Yılmaz Hocaya vermiş olduğu mülâkatta ve 28 Kasım 2020’de Tv Net’te katılmış olduğu bir programda verdiği bilgilere göre biyografisi şöyle:
Aslen Karamanlı olan Mehmet Boynukalın 1971’de Fatih’te doğdu. Babası, “Muhammed” adını vermek istediyse de sistemle ilgili engellemeler sebebiyle “Mehmet” ismini aldı. Aile içinde ve arkadaş çevresinde daima “Muhammed” adıyla çağrıldı. Bir süre Kıztaşı’nda ikamet ettikten sonra İskenderpaşa Camii yakınlarındaki Halıcılar Caddesi’ne yerleşti. Çocukluğu Fatih Camii ve İskenderpaşa çevrelerinde geçti. İlkokulu, şimdilerde İmam-Hatip olan Taşmektep’te tamamladı. Babası İrfan Boynukalın Elektrik Yüksek Mühendisi olup merhum Necmeddin Erbakan Hocanın önemli dava arkadaşlarından biriydi ve İslâmî ilimler şuuruna sahipti. Buna bağlı olarak, evlâtlarının ilim tahsilini öncelediği için Suudi Arabistan’a yerleşmeye karar verdi. Göç ettiklerinde Mehmet Boynukalın 10 yaşında idi.
Arapça’yı sokakta çocuklarla oynayarak öğrendi. Ortaokul ve lise öğretimini burada tamamladı. Kral Faysal’ın bölgeye ilmî çevreleri daveti üzerine gelmiş olan, İslâmî ilimler alanında üst seviyede ulema ile tanışma imkânı buldu. Ağabeyleri Erdoğan ve Ömer (merhûm) Boynukalın hocalar üniversitede okurken gerek orada derslere girerek gerekse hususî meclislere iştirak ederek aralarında Mısır’ın eski nesil üstadlarından Muhammed Abdulvehhâb el-Buhayrî, büyük muhakkık-müdekkik Abdulfettah Ebû Ğudde, Suriyeli Muhammed Revvâs Kal‘acî ve Tefsîru’n-Nusûs fî Fıkhi’l-İslâmî‘nin müellifi Muhammed Edîb es-Sâlih gibi âlimlerden istifade etti.
Daha sonra Mısır’a gitti ve el-Ezher Üniversitesi Şeriat Fakültesi’ne girdi. Buradan mezun olduktan sonra (1992), Yüksek lisans (İslâm Hukukunda Zina Suçu ve Cezası/1995) ve doktorasını (Fıkıh Usûlünde Yenilenme İhtiyacı ve Ortaya Çıkardığı Tartışmalar/1999) Türkiye’de Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde tamamladı. Aynı sene doğan bir fırsatı değerlendirerek İngiltere’ye gitti ve beş sene burada kaldı.
Yıpratma Kumpanyasına Rağmen
İslâm Araştırmaları Merkezi’nde (İSAM) fıkıh sahasında araştırma uzmanı ve Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi’nde editör-redaktör olarak çalıştı ve yirminin üzerinde madde telif etti. Burada uzman olarak görev yaptığı dönemde DİB tarafından yürütülen tefsir projesi kapsamında İmam Mâtürîdî Hazretlerinin “Te’vîlâtu’l-Kur’ân” tefsirinin neşir heyetinde vazife almak ve İslâm Ansiklopedisi ilmî heyet üyeliği gibi hizmetlerde de bulundu. İhtisas sahası olarak seçtiği; ilk dönem fıkıh usûlünün teşekkülü, fıkıh usulünde yenilenme tartışmaları, yazma eserlerin tahkiki ve neşri alanlarında azmi ve gayretiyle gençlere örnek ve rol model bir şahsiyet olarak profesörlük payesine erişti ve çalışmalarını Marmara Üniversitesi’nde sürdürdü. İmam Muhammed eş-Şeybânî Hazretlerinin “el-Asl”ını, nüshalarını mukabele ile tahkik ederek neşre hazırladı ve böylece çalışmalarını zirveye taşımış oldu. Nitekim serîmizin diğer yazıları tahkik faaliyeti ve “el-Asl”ın hazırlık ve neşir serüveni hakkında olacaktır.
Ayasofya Camii’ne atandığında her meyve veren ağacın kaderinde olduğu gibi taşlamalarla yıpratılmaya çalışıldı. Yıpratma kumpanyasının olanca gücüne ve belli çevreler tarafından kurulmaya çalışılan alâkasız ve haksız bağlantılara rağmen sarsılmadı; duruşu ve liyakatiyle kendisini kısa sürede kabul ettirdi.
Yüklendiği ağır tarihî sorumluluğun lüzumunu hakkıyla yerine getirme konusunda samimiyet ve gayretiyle örnek bir şahsiyet olarak ilim yolunda seyrine devam ediyor. Şimdilerde, cemaate açık şekilde Şifâ-i Şerîf dersleri ve Fıkıh okumalarına da başlamış durumda. Kendisine Rabbimiz Teâlâ’dan muvaffakiyetler ve nice hizmetler niyaz ediyoruz.
Prof. Dr. Mehmet Boynukalın’ın 2013 senesinde Rıhle Dergisi’ne vermiş olduğu mülâkatın bölümleri:
1.Bölüm: Ayasofya’nın Başimamı Mehmet Boynukalın Kimdir?
2.Bölüm: Kitâbu’l-Asl’ın Fıkıh İlmi ve Bahusus Hanefî Mezhebinde Yeri ve Önemi
3.Bölüm: Tedvin Sonrası Usûl Çalışmaları ile Kitâbu’l-Asl’daki Usûlî Görüşlerin Mukayesesi
4.Bölüm: Tahkik Çalışmalarının Önemi ve Bu Konuda Öncelik Sıralaması
Yorum Yazın
Yorum Ekleyin